De ce nu ne mai place sa citim?

Unii ar putea raspunde la aceasta intrebare aruncand vina pe televizor si multitudinea de programe oferite, altii ar putea sa blameze calculatorul, care a devenit cea mai vasta si completa enciclopedie a lumii, unii ar pune acest fapt pe seama lipsei timpului, pe stresul cotidian, pe lipsa banilor, etc.
Eu va spun ca nu este nimic adevarat. Dorinta de-a citi vine din interior, din ambitia omului de-a fi informat, de-a da piept cu realitatea scriitorilor. In momentul in care iti doresti sa citesti nimic nu te poate opri si nimic nu se compara cu evadarea din realitate pe care ti-o ofera o carte.

Ar trebui sa ne amintim cum ne refugiam din fata problemelor zilnice (fara curent, fara caldura, fara mancare, fara TV), inainte de 1989 si ne simteam cu adevarat fericiti cand parcurgeam cuvant cu cuvant paginile cartii preferate. Atunci era criza(o altfel de criza), dar o carte buna ne facea sa uitam de frig, de cozile infernale de la alimentara si ne oferea un subiect de discutie cu prietenii. Acum este o criza(o altfel de criza) si este ciudat cum romanii n-au inteles ca cea mai buna metoda de lupta impotriva stresului cotidian, este sa citim. Occidentali au inteles acest lucru, iar pentru ei cartile au devenit colacul de salvare. Povestile din carti reusesc sa-i tina pe linia de plutire.

Romanii folosesc insa replica ” Abia imi ajung banii de mancare, de unde sa mai iau si bani pentru carti?” Totul tine de vointa si chibzuire. Eu imi tratez momentele negre cu carti. Cartile te ajuta sa uiti de necazuri, te fac sa astepti cu nerabdare ziua urmatoare pentru a citi continuarea, te ajuta sa cunosti oameni si lumi pe care intr-o viata nu ai altfel ocazia. Poate revolutia romana ar trebui sa inceapa cu intoarcerea catre carti si povestile lor, cu vizitarea saptamanala a unui muzeu sau cu vizionarea unui spectacol de teatru.

pare insa ca ne pricepem cu totii la politica, ca barfele au devenit elemente indispensabile vietii cotidiene, ca omorurile nu pot lipsi din buletinele noastre de stiri, ca accidentele semneaza condica zilnic la rubrica „Din Romania”.

Si ne mai miram ca suntem priviti cu dezgust de alte tari, ca nu reusim sa ne ridica la nivelul tarilor civilizate.

Pentru mai multe informatii citeste si  http://www.antena3.ro/life-show/cultura/romanii-sunt-europenii-care-investesc-cel-mai-putin-in-carti-filme-sau-teatru-123083.html

Image: photostock / FreeDigitalPhotos.net : click

Tag-uri:, ,

7 gânduri despre „De ce nu ne mai place sa citim?

  1. Sabinna Aprilie 18, 2011 la 4:23 pm Reply

    Eu o sa te contrazic putin. O sa iti povestesc de ce m-am apucat de citit asa de tarziu (pana prin a X – a nu citeam absolut nimic ). In generala ne dadeau de citit doar carti din literatura romana, gen Creanga, Sadoveanu, Slavici si ce ne mai dadeau ei si eu am incercat sa le citesc, dar pe langa faptul ca ma impiedicam de limbajul destul de greoi, citeam foarte greu. Ma fura somnul dupa cateva pagini. Cred ca si asta e o chestie care influienteaza faptul ca romanii nu prea citesc. Sincer, povestile scrise de autorii nostri acum sute de ani nu ma atrag cu absolut nimic.

    Si problema banilor este importanta. Trebuie sa recunoastem ca la noi criza se simte destul de tare, dar daca nu exista interes din partea oamenilor pentru carti, cu sau fara criza ei nu citesc.

  2. vps Aprilie 18, 2011 la 5:03 pm Reply

    Sunt total de acord cu Sabinna. Am reusit sa gat ( chinuit ) Baltagul, in rest nu am mai incercat decat Morometii si Enigma Otiliei ( la prima am citit 17 pag, iar la a doua m-am oprit dupa 5 capitole ). Eu unul nu le pot citi. Ma plictisesc si imi iau cheful de citit.
    Spre deosebire de Sabinna eu am inceput sa citesc din generala ( clasa 6-7 ). Am inceput cu Harry Potter recomandat de o prietena, iar dupa m-am oprit pentru ca nu mai stiam alte carti. La un moment dat venise cu Stapanul inelelor, insa nu am reusit sa-l gat pe atunci pentru ca scria prea mic si nu eram obisnuit sa citesc asa.
    Cum Harry Potter a fost doar desertul, intr-o zi am dat in revista Bravo peste Tunele si asa a inceput cu adevarat pasiunea pentru citit.

  3. btibic Aprilie 18, 2011 la 5:04 pm Reply

    Nu cred in scuza banilor. Ieri spre exemplu, daca am fi putut face o calatorie cu elicopterul, deasupra Tulcei s-ar fi vazut o palca groasa de fum rezultat de la imbietoarele gratare cu peste. Sigur ca este un semn bun, faptul ca romanii inca pastreaza traditiile.
    Totusi, un lucru este dovedit. Romanii cheltuie cel mai mult cu mancarea, si nu cu activitatile culturale. Cred ca daca stam sa analizam de ce nu citesc romanii, ne intoarcem la discutia cu educatia. Copiii de cele mai multe ori fac ce vad in familie. Probabil putine sunt familiile in care copiii sunt dornici sa citeasca chiar daca parintii lor nu au aceasta deprindere, sau mai mult chiar descurajeaza cititul. Este posibil ca dintre acei copii sa se nasca viitori oameni de litere.

  4. laryssaa Aprilie 18, 2011 la 5:47 pm Reply

    Sunt de acord cu tine. Nici eu nu cred ca e din cauza banilor sau lucruri de genul pentru ca exista biblioteci. Nu cred ca daca cineva ar fi chiar atat de pasionat de carti nu s-ar sili sa dea cativa lei pentru a putea citi. Si asta mi se pare ca o data pe luna ( cel putin asa e la biblioteca unde mai merg eu ). Ideea e ca nici mie nu imi place sa dau bani pe carti pe care nu vreau sa le citesc, cum ar fi cele care imi trebuiesc pentru scoala, iar aici apelez la biblioteca, insa cele care ma atrag in mod particular mi le cumpar. Imi place sa imi privesc biblioteca cu carti si sa le admir. Imi place sa le rasfoiesc iar si iar pana ma plictisesc, lucru care se datoreaza numai oboseli sau orei tarzi. De asemenea imi place sa le si recitesc.
    Motivul pentru care citesc? Iubesc sa evadez din realitate si sa ma las cuprinsa de o lume imaginara unde ai ocazia sa devi altcineva. Poate ca multi nu isi dau seama de asta, insa sa te afli in pielea altcuiva, sa vezi cum traieste, cum gandeste..iti da o noua viziune a vietii. Poti sa fi o saptamana un super erou, in alta o zana, iar in urmatoarea o persoana flamanda care vrea sa faca orice sa aiba ce sa puna in farfurie. In carti..poti sa fi cine vrei tu, tu iti alegi titlul si viata pe care vrei sa o dobandesti.
    Eu am numai 14 ani si nu pot sa spun ca am cine stie ce cultura in legatura cu cartile, insa imi place sa citesc si lucrul asta imi e de-ajuns. Nu cistec romane clasice, autorii romani, ci ceea ce imi place mie. Multi vad cititul ca pe o povara ( si asa il vad si eu cand trebuie sa citesc carti pentru scoala ) , insa nu ai cum sa il vezi asa daca iti place.
    Stiu ca eu mi-am gasit pasiunea pentru carti in clasa a4a si am avut o pauza in a5a pe timpul scolii, iar in a6a am citit doar in semestrul doi, dar de cand am inceput clasa a7a imi aduc aminte perfect ca la inceputul anului in dulapul meu erau numai carti de-ale mele pe care mi le alegeam pentru fiecare ora. Si acum imi strecor cartea pe sub banca pentru a citi, iar faptul ca mi-am „molipsit” colegele cu placerea asta pentru carti ma incanta. Unde merg le povestesc si imi cer sa le imprumut. Acu, biblioteca mea este doar pe jumatate din moment ce cealalta parte se afla la diferite persoane, insa pe mine nu ma deranjeaza. Imi place sa vad ca pot fi o influenta pozitiva.

  5. semanticus Aprilie 18, 2011 la 6:40 pm Reply

    @Violeta,
    ai dreptate, se poate trece prin criza/crize si cu o carte sau cu o biblioteca.

  6. Alexander Aprilie 19, 2011 la 6:28 pm Reply

    Mie imi place sa citesc! 😛 Actualmente…”Legamantul Machiavelli” al lui Allan Folsom! Si dupa ce-l termin…vin si dau iama in biblioteca voastra! 😀

    • violetabalan Aprilie 19, 2011 la 7:30 pm Reply

      Facem schimbul cartilor si-mi aduci la schimb ce citesti acum, ok?

Lasă un răspuns

Sunt discromat şi sunt şofer

interlocutor: chiar crezi că merită maşina atâta efort ? eu: nu maşina, ci libertatea

Bibliocarti

Hrănește-te cu lectură!

pseudoblogul

"Writing is something you do alone. Its a profession for introverts who want to tell you a story but don't want to make eye contact while doing it." - John Green

PLĂSMUIRI

Lumea este aşa cum ţi-o imaginezi...

Tolsto

Blogul meu, de mine însumi

Violeta Balan

De la o zi la alta

Comunitatea poveștilor de viață

Pentru că fiecare poveste a fost trăită de cineva, pentru că toate drumurile noastre sunt presărate cu povești iar undeva, pentru toate poveștile există un final. Trimiteți poveștile voastre de viață pe adresa de email povestideviata_ro@yahoo.ro .

Regina Buburuza

E bine sa lasi in urma ta si altceva in afara de un schelet. Chiar si un pamflet.

Blogul lu' Titi

De la o zi la alta

calatorprintaramea

Just another WordPress.com site

Creativitatela feminin

”Manifest pentru creativitate...de la mic la mare”

TRĂIEŞTE VIAŢA FĂRĂ BANI!

După o jumătate de secol, constat că nu banii mi-au călăuzit devenirea, ci oamenii cu care am venit în contact... Vouă, tuturor, oameni dragi, vă mulţumesc! Mă înclin Înţelepciunii tale, Cititorule, pentru clipa de atenţie şi răbdare!

MISTERELE DUNARII

blogul cărților TULCEA, LA 1870 și MISTERELE DUNĂRII, autor Nicolae C. Ariton